Skaraborgs Sjukhus i Lidköpings fortsatta uppdrag som akutsjukhus

Onsdag 4 maj 2022

För att Skaraborgs sjukhus i Lidköping ska kunna genomföra alla sin uppdrag i framtiden, särskilt inom ledkirurgin, så behövs mer ändamålsenliga lokaler. Nu ska sjukhusledningen och Västfastigheter tillsammans se över behoven.

Skaraborgs sjukhus i Lidköping har flera uppdrag som finns med i den regionala plan som klubbats av regionfullmäktige. Till exempel har sjukhuset ett regionalt uppdrag inom ledkirurgi och det planeras för omfattande kirurgi och ortopedi inom både dagkirurgi och slutenvård. Enligt flerårsplanen ska det fortsatt bedrivas akutmottagning för både kirurgi och medicin.- Ska Lidköping ha ett utökat uppdrag gällande ledplastik, plus att ha kirurgi- och medicinakut, så är lokalerna inte direkt bra. Så det behövs en större investering i nya lokaliteter, säger Pär Johnson (L), sjukhusstyrelsens ordförande.

Sjukhusledningen ska därför tillsammans med Västfastigheter se över behoven och Pär Johnson hoppas att ha ett förslag på styrelsens bord på det sista mötet före sommaruppehållet.

Själva investeringen ska ses på lång sikt och måste klubbas av regionfullmäktige.

I investeringsplanen vill man också ta med en eventuell framtida helikopterplatta vid sjukhuset i Lidköping. Förslaget om en helikopterplatta är tre år gammalt och är inte något som alla partier ställer sig bakom. Bland annat sa Socialdemokraterna nej för fortsatt utredning när det senast var uppe i sjukhusstyrelsen under 2020.